Thursday 23 May 2013

ENAKMEN BARU KAWASAN RUKUN TETANGGA BAKAL DIBENTANG


KUALA LUMPUR: Enakmen baru bagi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) akan dibentang di Parlimen tidak lama bagi menggantikan enakmen sedia ada yang dibentangkan pada tahun 1975 di bawah Ordinan Darurat 1969, yang akan dimansuhkan.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Tan Sri Dr Koh Tsu Koon berkata, undang-undang baru itu juga akan meliputi Skim Rondaan Sukarela (SRS) di bawah KRT.
"Kabinet bersetuju secara prinsipnya terhadap cadangan undang-undang baru ini, bagi mengukuhkan KRT dan SRS," katanya dalam satu kenyataan di sini, Jumaat.
Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak pada malam Khamis mengumumkan, kerajaan akan membawa usul kepada Parlimen supaya tiga proklamasi darurat yang diisytihar dahulu dan dianggap masih berkuatkuasa sehingga kini ditamatkan.
Usul di bawah Fasal 3, Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan itu adalah selaras dengan aspirasi rakyat yang mahukan Malaysia menjadi lebih terbuka lagi dinamik demokrasinya.
Koh berkata, beliau sudah mengatur perbincangan dengan Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz dan Peguam Negara Tan Sri Abdul Gani Patail berhubung perkara itu. - BERNAMA
Ahad, 18- September 2011

No comments:

Post a Comment