JABATAN PERPADUAN NEGARA DAN INTEGRASI NASINAL
OBJEKTIF- Memperkenalkan
Rukun Negara kepada murid supaya mereka dapat mengetahui dan memahami
falsafah serta prinsip-prinsip Rukun Negara;
- Menyemai
prinsip-prinsip yang terkandung dalam Rukun Negara di kalangan murid;
- Mempertingkatkan
kesedaran dan pemahaman murid tentang kepentingan Rukun Negara kepada
negara;
- Mendidik
murid supaya memahami, menghayati dan mengamalkan Rukun Negara;
- Menyemai
dan mempertingkatkan lagi semangat perpaduan di kalangan murid berasaskan
sikap saling percaya-mempercayai, hormat-menghormati, Toleransi dan
kerjasama antara kaum;
- Mempertingkatkan
penghayatan agama yang dianuti;
- Mempertingkatkan kefahaman dan menghormati budaya, adat resam dan pantang larang kaum-kaum di Malaysia.
Bahawasanya negara kita Malaysia mendukung cita-cita untuk
mencapai perpaduan yang lebih erat di kalangan masyarakat :
- Memelihara satu cara hidup demokratik ;
- Mencipta satu masyarakat yang adil di mana kemakmuran Negara akan dapat dinikmati bersama secara adil dan saksama;
- Menjamin satu cara yang liberal terhadap tradisi-tradisi kebudayaaannya yang kaya dan berbagai-bagai corak;
- Membina satu masyarakat progresif yang akan menggunakan sains dan teknologi moden;
Maka kami rakyat Malaysia ,berikrar akan menumpukan
seluruh tenaga dan usaha kami untuk mencapai cita-cita tersebut berdasarkan
prinsip-prinsip yang berikut :-
- Kepercayaan kepada Tuhan
- Kesetiaan kepada Raja dan Negara
- Keluhuran Perlembagaan
- Kedaulatan Undang-undang
- Kesopanan dan Kesusilaan
SENARAI NEGERI-NEGERI YANG
TELAH MENUBUHKAN DAN MENERIMA AGIHAN PERUNTUKAN KELAB RUKUN NEGARA ( KRN )
SEHINGGA NOVEMBER 2012
SEHINGGA NOVEMBER 2012
BIL
|
NEGERI
|
RENDAH
|
MENENGAH
|
JUMLAH
|
1
|
Perlis
|
74
|
26
|
100
|
2
|
Kedah
|
241
|
173
|
414
|
3
|
Pulau Pinang
|
166
|
119
|
285
|
4
|
Perak
|
264
|
246
|
510
|
5
|
Selangor
|
384
|
269
|
653
|
6
|
W.P Kuala Lumpur
|
198
|
94
|
292
|
7
|
Negeri Sembilan
|
173
|
116
|
289
|
8
|
Melaka
|
147
|
73
|
220
|
9
|
Johor
|
487
|
240
|
727
|
10
|
Pahang
|
259
|
180
|
439
|
11
|
Terengganu
|
194
|
135
|
329
|
12
|
Kelantan
|
199
|
133
|
332
|
13
|
Sabah
|
128
|
207
|
335
|
14
|
Sarawak
|
161
|
177
|
338
|
15
|
W.P Labuan
|
17
|
9
|
26
|
16
|
W.P Putrajaya
|
11
|
11
|
22
|
JUMLAH
|
3103
|
2208
|
5311
|
PROSEDUR PENUBUHAN KELAB RUKUN NEGARA
Pengetua/Guru Besar hendaklah melantik
Jawatankuasa Penaja di peringkat sekolah masing-masing.
Jawatankuasa Penaja tersebut hendaklah
mengemukakan satu permohonan penubuhan Kelab Rukun Negara di sekolah
masing-masing.
Setelah menerima kelulusan daripada pendaftar,
Pengetua/Guru Besar, Jawatankuasa ini perlu memanggil satu mesyuarat agung
untuk menubuhkan Kelab Rukun Negara dan memilih ahli-ahli jawatankuasa.
Jawatankuasa Penaja hendaklah dibubarkan setelah
terbentuknya Jawatankuasa Kelab Rukun Negara sekolah melalui mesyuarat agung.
Jawatankuasa hendaklah mengemukakan secara
bertulis kepada Pengetua/Guru Besar dalam tempoh 14 hari laporan-laporan
seperti berikut:-
- Perlembagaan kelab;
- Senarai Ahli Jawatankuasa dan minit mesyuarat agung;
- Senarai aktiviti utama kelab; dan
- Laporan Kewangan.
Jawatankuasa Kelab Rukun Negara perlu mengadakan
mesyuarat sekurang-kurangnya 3 kali setahun.
SOALAN LAZIM- Berapakah jumlah geran pelancaran Kelab Rukun Negara yang diberikan kepada setiap sekolah yang dipilih menjadi kelab rukun Negara?
- RM1000.00
- Bolehkah pelajar antarabangsa menjadi ahli Kelab Rukun Negara?
- Tidak boleh, ia hanya untuk warganegara Malaysia sahaja.
- Adakah geran peruntukan Kelab Rukun Negara akan diagihkan setiap tahun?
- Tidak.
Geran pelancaran ini diberikan sekali sahaja.
- Apakah aktiviti yang boleh dilaksanakan dalam Kelab Rukun Negara
- Aktiviti
KRN boleh dilaksanakan seperti yang digariskan dalam Buku Panduan KRN
- Siapakah yang boleh dihubungi berkaitan dengan Kelab Rukun Negara?
- Puan Norazila Sahak, emel : norazila@jpnin.gov.my Tel : 03-88837128 @ En. Mohd Shahril Rahizad bin Md. Rohani, emel : mohdshahril@jpnin.gov.my Tel : 03-88837165
Sumber: JAB.PERPADUAN NEGARA
DAN INTEGRASI NASINAL.
No comments:
Post a Comment